شواهدی از انحراف نتایج مطالعات انجام شده بر روی تاثیر نوشابه‌ها بر سلامت

3 نوامبر 2016- یک متا آنالیز جدید نشان داد از میان 60 مطالعه ی بررسی شده، بودجه‌ی 26 مطالعه توسط صنایع نوشابه سازی تأمین بودجه شده ‌است، در اکثریت قریب به اتفاق این مطالعات نشانه‌های قابل توجهی از انحراف نتایج مشاهده می شود. اگر نتایج این بازنگری صحیح باشد، شواهد ارائه شده توسط این مطالعات در رد هر گونه ارتباطی بین نوشابه ها و خطر ابتلا به چاقی و دیابت نوع 2 تا حد زیادی دچار انحراف شده است. میزان آسیب‌های احتمالی این مطالعات به سلامت عمومی در تاریخ پزشکی مدرن بی‌سابقه است.

 به گفته‌ی محققان دانشگاه کالیفرنیا از میان 60 مطالعه‌ی منتشر شده در فاصله‌ی سالهای 2001 تا 2016 که نتیجه‌ی آنها رد هرگونه ارتباط علی و معلولی بین نوشابه ‌ها و افزایش اختلالات متابولیک بوده است، بودجه‌ی 26 کارآزمایی توسط تولید کنندگان نوشابه‌ها تأمین شده است.

در مقایسه، تنها یکی از مطالعات انجام شده در میان 34 مطالعه‌ی دیگر که ارتباطی را بین این محصولات و روند رو به رشد و هشدار دهنده‌ی این بیماریهای مزمن نشان داده‌اند، از طرف این صنعت، حمایت مالی شده است. این موضوع به ادبیات رو به رشدی که نشان می‌دهد مطالعات صنعتی در بیشتر قسمت‌ها دچار انحراف مغرضانه در ارزیابی‌های خود می‌شود، افزوده شد.

با بررسی مطالعات مستقل روشن می‌شود که مصرف مقادیر زیادی قند از طریق مصرف نوشابه‌ها منجر به افزایش نرخ چاقی و دیابت شده است.

در اوایل ماه جاری، مطالعه‌ای در مجله ی اروپایی Endocrinologyمنتشر شد که نشان می‌داد نوشیدن بیش از دو نوشابه (که شامل نوشابه‌های رژیمی با شکرهای مصنوعی نیز می‌شود) در روز خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و دیابت LADAرا دو برابر افزایش می‌دهد.

تعصبات در تحقیقاتی که بودجه‌ی آنها توسط این صنایع تأمین شده است نه تنها در طراحی مطالعات بلکه درتجزیه و تحلیل داده‌ها و گزارش  نتایج مشاهده می‌شود.

20 تا 25 سال پیش، همه‌ی مجلات پزشکی تنها مقالاتی را منتشر می‌کردند که سردبیر آن مقالات کاملاً مشخص باشد و در این مقالات به تعادل داده‌ها توجه زیادی می شد، اما هم اکنون رفتار مجلات پزشکی در انتشار مقالات تغییر کرده است، برخی از این مجلات معتبر اغلب در فکر فروش نسخه‌های خود هستند و درنتیجه مستعد طرفداریهای جانب دارانه و انحراف مطالب هستند.

بدون وجود دروازه بانی قابل اعتماد در انتشار مطالب، صنعت نوشابه‌سازی تا به حال تمام تلاش خود را درعدم انتشار مطالعات سوال برانگیز در مورد اثرات مضر نوشابه ها بکار گرفته است و منافع تجاری خود را  پیش برده‌ است.

مطالعه‌ی اخیر نشان می‌دهد که بیشتر تحقیقاتی که بودجه‌ی آنها توسط غولهای نوشابه سازی تأمین شده اند به استاندارهای یکپارچه در تحقیقات علمی پایبند نبوده‌اند و با انتخاب موارد ضعیف مقایسه‌ای، تمرکز بر یک نتیجه‌ی خاص و عدم تعریف فاکتورهای همراه، سعی در تحریف نتایج در جهت مقاصد کمپانی‌های تأمین کننده‌ی بودجه‌های تحقیقاتی داشته‌اند، علاوه براین، سیستم های فعلی ارزیابی bias(انحراف یا تعصب) نظیر ابزار ارزیابی کمیته‌ی مشورتی دستورالعمل‌های غذایی وزارت کشاورزی آمریکا ، "بودجه ی تحقیقات" را به عنوان یک منبع بروز تعصب در نظر نمی‌گیرند.

 به طورکلی، باید شفاف سازی بسیار بیشتری برای دسترسی کامل به داده‌های تحقیقاتی به منظور بررسی مستقل اثرات مصرف مقادیر بالای قند نسبت به آنچه هم اکنون وجود دارد، ایجاد شود زیرا مقابله با مصرف مقادیر زیاد قند در حال تبدیل شدن به یک جنگ بهداشت عمومی مانند دخانیات است.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/nov/industry-bias-taints-a-large-number-of-studies-into-soft-drinks-and-health-93649112.html